Про контроль за співробітниками

У професійній діяльності мені доводилося стикатися з абсолютно різними стилями керівництва співробітниками – від авторитарного, контролюючого всіх і все, до демократичного, місцями навіть фривольного. Безумовно у кожного з стилів управління є свої недоліки і переваги.

Хочу поділитися деякими своїми спостереженнями та висновками, які я з цих спостережень зробила.

Вкрай рідко, принаймні в нашій країні, зустрічаються компанії, де всі співробітники (або хоча б переважна більшість) дисципліновані і самовмотивовані, займаються на своєму робочому місці саме тим, для чого їх туди найняли. Як виявилося, співробітники частіше створюють видимість діяльності замість дійсно ефективної роботи. Це відбувається з багатьох причин:

  • неправильно підібраний персонал
  • некоректна постановка задач
  • відсутність спільних цілей усіх членів команди і т.д.

Часто керівники замість того, щоб вирішити першопричину неефективної роботи, починають параноїдальний тотальний контроль і різноманітні заборони всього. Наприклад, встановлюють на комп’ютери всіх співробітників програмне забезпечення для прихованого моніторингу типу “Стахановець”, яке дозволяє в буквальному сенсі в режимі реального часу стежити за тим, що робить співробітник за комп’ютером, або ж переглядати звіти за результатами такого стеження. Як правило, невдоволення і нервову напругу керівника після того, як він кілька разів засік співробітника за балачками в робочий час у соцмережах, наростає. Деякі керівники не витримують, викликають недбайливого співробітника “на килим”, штрафують і т.п. У той же час, не кожен співробітник, дізнавшись про постійне спостереження, здатен зберегти лояльність до компанії. В результаті замість підвищення ефективності роботи відбувається зростання рівня конфліктності і напруженості в колективі. Єдине в чому дійсно можуть допомогти подібні системи моніторингу, так це в тому, щоб виявити витік комерційної інформації через співробітників компанії. Хоча при наявності професійних системних адміністраторів багато проблем з “витоком” можна запобігти.

Окрім контролю багато керівників на рівні підприємства або відділу обмежують доступ до певних інтернет-ресурсів, або зовсім відключають доступ до Інтернет. Але це далеко не завжди дає свій ефект. Я зіткнулася з випадком, коли співробітникам відключили доступ до Інтернет і вони могли працювати тільки з документами і з базами на корпоративному сервері, але одна спритна дівчина стала приносити з собою з дому електронні книги на флешці і читати їх прямо в робочий час. Висновок тут єдиний – якщо співробітник не хоче або не може ефективно працювати, він не стане цього робити навіть, якщо ви цілодобово будете спостерігати за ним через веб-камеру

Виходів тут як мінімум два:

  1. Брати на роботу тільки “тих” співробітників.
  2. Завантажувати співробітника роботою так, щоб у нього не було часу ні на що інше, а при невиконанні – звільняти.

Якщо вже мова зайшла про використання спеціального програмного забезпечення, то набагато ефективніше, на мій погляд, просити співробітника надати звіт про виконану за тиждень роботу, ніж постійно його контролювати і закривати доступ до сторонніх ресурсів. У різноманітті програм для звітності особисто мені подобаються ті, які віднімають мінімум часу і максимально прості у використанні. Не так давно мені довелося зіткнутися з онлайн-сервісом 15five.com. Ідея назви сервісу полягає в тому, що співробітник витрачає на заповнення звіту 15 хвилин, а керівник на прочитання звіту всього 5. Кілька стандартних або кастомізованих запитань звіту дозволяють коротко “поспілкуватися” зі співробітником, наприклад, про те, над чим він зараз працює, з якими проблемами стикається, яких результатів досяг або яких невдач зазнав і взагалі чи робочий у нього настрій. Досвідчений керівник з відповідей на такі запитання швидко зможе зробити висновок хто і як працює. До того ж сервіс побудований таким чином, що щотижневий звіт більше нагадує спілкування в соцмережі, ніж формалізований строгий звіт. Така регулярна онлайн-взаємодія між начальником і підлеглим має, на думку творців сервісу, значно підвищити ефективність роботи і дозволить завжди бути в курсі того, хто чим “живе”. До того ж, короткий регулярний виклад основних результатів роботи дозволяє і самому співробітнику задуматися над тим, наскільки ефективно він попрацював протягом тижня і що можна було б зробити краще. Важливо також, щоб звіти співробітників завжди мали зворотній зв’язок того, хто їх запросив, а з відповідей робилися висновки і приймалися відповідні рішення про необхідні зміни. Інакше задум авторів перетвориться на рутинну формальність.

Загалом суть цієї замітки не в тому, які інструменти використовувати для контролю і / або підвищення ефективності роботи, а про те, що правильна взаємодія “начальник-підлеглий” набагато ефективніша, ніж тотальний контроль.

Нехай у вас будуть тільки ефективні співробітники та найдемократичніші керівники 🙂

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *